Blender

O tvorbě grafiky (vektory, bitmapy, fraktály, 3D rendery) a různých grafických programech - Adobe Photoshop, Illustrator, Corel Draw

Re: Blender

Příspěvekod PandaWild » 8. říjen 2015 12:20

Jestli chceš pak tu 3D grafiku prodávat ve fotobankách, tak ne. Nesmíš ve své tvorbě používat nic cizího, ani textury, i kdyby autor psal kdoví jak je to volně k použití. Fotobanky jsou vyšší stupeň než komerční využití, protože se neprodává hotová práce koncovému zákazníkovi, ale prodává se licence grafikům, kteří pak budou prodávat výsledek pod svou licencí.
Hodnocení: 0
Uživatelský avatar
PandaWild
 
Příspěvky: 5633
Registrován: 22. listopad 2013 12:03
Bydliště: Most,Praha

Reputace: +1179

Re: Blender

Příspěvekod thor83 » 8. říjen 2015 13:58

Jestli myslíš v blenderu tak ano ale musíš uvést link do dokumentace souborů jestli sem to dobře pochopil . A že to musí bejt v balíku s modelem tak nevím tak sem to pochopil já
Hodnocení: 0
Naposledy upravil thor83 dne 8. říjen 2015 14:04, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
thor83
 
Příspěvky: 373
Registrován: 17. říjen 2014 17:02
Bydliště: Aussick

Reputace: +47

Re: Blender

Příspěvekod ToM » 8. říjen 2015 14:02

Uf, tak to máš skvěle zmáklé. Ikdyž to licence povoluje, to co píšeš je v podstatě logický.

Díky za upozornění.
Hodnocení: 0
ToM
 
IP: 178.255.168xx

Reputace: 0

Re: Blender

Příspěvekod thor83 » 8. říjen 2015 14:08

Pando jo to je logický ale když to bude cokoliv pod CC0 tak tam to neplatí ne ?
Hodnocení: 0
Uživatelský avatar
thor83
 
Příspěvky: 373
Registrován: 17. říjen 2014 17:02
Bydliště: Aussick

Reputace: +47

Re: Blender

Příspěvekod PandaWild » 8. říjen 2015 14:22

Je možné že některé fotobanky jsou vtom mírnější a nevyžadují to, ale ShutterStock jakmile zjistí, že v obrázku byl použitý nějaký prvek jiného autora, tak blokuje účet a vysvětlování ho nezajímá. Bylo hodně sporů ohledně FilterForge, kdy někdo použil autorské přednastavení generátorů (čímž vznikl stejný nebo podobný obrázek). Ani sami autoři generátorů je neobměkčili vysvětlováním, že to dali volně k dispozici. Pro SS to bylo cizí autorství a tudíž ban.
Hodnocení: 0
Uživatelský avatar
PandaWild
 
Příspěvky: 5633
Registrován: 22. listopad 2013 12:03
Bydliště: Most,Praha

Reputace: +1179

Re: Blender

Příspěvekod ToM » 8. říjen 2015 14:25

Jsme ve vlákně o blendru, takže jde o textury pro modely.
A jsme na fóru o fotobankách, takže je jasné, že výtvory chci prodávat na nich :)
Takže "cizí" textury jsou vyřešené.


Ale tak ještě jedna otázka. Když si "koupím" model, který použiju do renderu, který pak budu chtít prodávat na fotobankách?
Hodnocení: 0
ToM
 
IP: 178.255.168xx

Reputace: 0

Re: Blender

Příspěvekod PandaWild » 8. říjen 2015 14:33

To samé. U modelů je dobře rozpoznat porovnáním, zda se jedná o cizí práci.

Ale pokud se použije model jen jako šablona a dostatečně se upraví aby nebylo rozpoznatelné (podle rysů) že se z něj vyšlo, tak by to mělo být v pořádku.

Kritérium je, když si představíte soudní spor - soud dostane k porovnání 2 obrázky a má rozhodnout - vyšlo se z něj a patří autorství tomu druhému? Nesmí být podobnost prokazatelná. Pokud se to dostatečně změní aby to mohl být "jakýkoliv jiný model" a nedá se podle rysových charakteristik prokázat podobnost, tak pak je to v pořádku. Musí se ale změnit hodně parametrů, jako např. poměry proporcí, protože jejich porovnáním se dají najít rysy, které takhle dohromady nemohly vzniknout náhodně a tím se dá podobnost prokázat.

Je to kvůli tomu, že my tím prodejem poskytujeme licenci pro určitou oblast použití. Když je ale součástí práce někoho jiného, tak on to zveřejnil pod jinou licencí. Nedá se pak jednoznačně vyjádřit výsledná licence, protože každá část obrázku by měla jiné licenční podmínky. Proto grafik musí dostat materiály s jednoznačně definovatelnou licencí, kterou mu uděluje přímo autor.

Když se použije generátor (textur, postav, stromů), tak musí mít dostatečně pestré nastavení, aby nevznikla podobnost. Že ten program neumožňuje vzhled více změnit, to nikoho nezajímá. Např. program Bryce3D - když se generuje noční scéna, tak dává na oblohu měsíc. Ale průšvih je, že ten měsíc je vždy stejný, protože je to obrázek. Kdyby to byla fotka opravdového měsíce, tak by to tak moc nevadilo, protože tu může vyfotit kdokoliv. Ale ten měsíc je jiný. Dá se tím dost jednoznačně prokázat, že byl použitý Bryce3D a jeho měsíc a to je průšvih. I hvězdy na obloze v Bryce3D mají specifické rozmístění (ne podle reality), kterými se dá rozpoznat použitý cizí autorský prvek (obrázek hvězdné oblohy).
Hodnocení: 0
Uživatelský avatar
PandaWild
 
Příspěvky: 5633
Registrován: 22. listopad 2013 12:03
Bydliště: Most,Praha

Reputace: +1179

Re: Blender

Příspěvekod ToM » 8. říjen 2015 18:04

Pando díky za obsáhlé vysvětlení.

Osobně jsem se tedy domníval, že pokud si legálně koupím model "polotovar", tak ho samozřejmě nesmím prodávat dál jako model, ale mohu ho použít do svého díla, jehož výsledkem bude vyrenderovaný 2D obrázek. Je ale fakt, že naše kresby si také grafici kupují jako polotovar, ale dále do fotobank jej použít nesmí.

Každopádně jsem došel k závěru, že lepší nic neriskovat, model si udělat svůj a texturu si dojít nafotit. Ještě jednou díky :)
Hodnocení: 0
ToM
 
IP: 93.91.49.1xx

Reputace: 0

Re: Blender

Příspěvekod PandaWild » 8. říjen 2015 23:34

Zkouším teď Windows 10 a překvapilo mě, že součástí systému je 3D editor. :shock: Sice k Blenderu jako Malování k Photoshopu, ale některé rysy má, jako např. přepínání mezi objektovým a editačním módem. Takhle na pohled a z tutoriálů vypadá, že by to snad i mohlo být trochu použitelné k 3D modelování pro fotobanky. Zatím se mi to ale nechtělo moc zkoušet, proč zkoušet hračku když máme Blender.
Hodnocení: 0
Uživatelský avatar
PandaWild
 
Příspěvky: 5633
Registrován: 22. listopad 2013 12:03
Bydliště: Most,Praha

Reputace: +1179

Re: Blender

Příspěvekod admin » 9. říjen 2015 07:53

PandaWild píše:Zkouším teď Windows 10 a překvapilo mě, že součástí systému je 3D editor. :shock: Sice k Blenderu jako Malování k Photoshopu, ale některé rysy má, jako např. přepínání mezi objektovým a editačním módem. Takhle na pohled a z tutoriálů vypadá, že by to snad i mohlo být trochu použitelné k 3D modelování pro fotobanky. Zatím se mi to ale nechtělo moc zkoušet, proč zkoušet hračku když máme Blender.


A má to export do vektorového formátu?
Hodnocení: 0
Fotograf, grafik, fotobankéř na volné noze a místní admin | fotobanky.cz
Uživatelský avatar
admin
Site Admin
 
Příspěvky: 1318
Registrován: 3. duben 2013 09:17

Reputace: +314

PředchozíDalší

Zpět na O grafice nejen vektorové