KEYWORDS
1) Za mě ano. Je to otrava, ale prostě naťukám všechno, co si vybavím. Dělám je v PS, který je nepočítá, takže po nahrávání musím často promazávat, protože jich mám moc, takže další otrava.
2) Všechno co jsi zmínil - popis, událost, použití, pocity etc. Cokoli relevantního, co tě napadne. Většinou začínám nějakým základem, takže asi ten popis, ale nevím, jestli to pořadí slov k něčemu je. Stahují se mi fotky i na základě různých obskurních keywords, které jsem připsala na konec.
3) Google
Zadej si top microstock/shutterstock searches, most searched ms keywords nebo něco takového. Některé fotobanky mají své žebříčky, případně různé přehledy trendů, často to zmiňují na stránkách/v blozích/newsletterech. Také se podívej které fotky a ilustrace jsou most popular/most downloaded za poslední měsíc/rok/all time.
4) Ne, imho je to jedno, ale je možné, že na to některé fotobanky mají svá pravidla.
ILUSTRACE
1) Já bílé nedělám, vždy nějaké barevné, jednolité. Podívej se do populárních obrázků, jaké barvy jsou zrovna in. Je to osobní preference, ale možná to i zaujme, hlavně když neděláš vektory a zákazník to chce rovnou použít. Pro grafika je pak to nejmenší pozadí změnit.
2) Flákej jich milion, potom akorát změň to slovo v nadpisu/popisu a tu část keywords, která se nevztahuje obecně k té ceduli. Můžeš to pak nahrávat průběžně kdykoli nebudeš mít moc času nebo náladu něco originálního tvořit.
3) Imho je to jedno, pokud neděláš třeba vizitky nebo nějaké letáky etc. Já dělám ilustrace většinou na čvereček, pozadí pak jako fotky.
4) Teď dělám asi 5000x5000, ale určitě se vyplatí i větší. Zkus si zjistit, kolik je největší velikost, kterou SS a další prodávají. I když oni kolikrát nabízejí i větší než tebou nahranou velikost, což pak podle mě musí vypadat po stáhnutí dost nekvalitně.
OBECNĚ
1) Prý se vyplatí nahrávat je pár měsíců v předstihu, takže Vánoce v létě etc. Mně se to prodává asi pořád stejně, klidně i den před Vánoci, ale zase tolik těch vánočních nemám. Fotky nemaž.
2) Zimu nahrávej klidně už teď, ale i v průběhu. Většinou se část nově nahraných obrázků hned prodá právě díky tomu, že jsou v nových nebo dostanou na pár dní po nahrání lepší pozici i v oblíbených. Ale pokud grafik připravuje stránky, katalog, leták etc. potřebuje to mít dostatečně předem. Na poslední chvíli se pak stahují třeba různá přáníčka.
3) Myslíš kolekce při nahrávání nebo potom? Na SS jich myslím povolují vytvořit asi 10, ale i pokud nemáš podobné obrázky v setu, tak na ně SS většinou sám odkáže podle keywords. Mám jich pár, třeba právě Vánoce, pak cestovní fotky etc.
4) Nemá se to dělat, zbytečně tím všem přiděláváš práci a když si toho všimnou dostaneš napomenutí.
5) U Fotolie to asi jinak nejde. U těch už nahraných to neřeš, soustřeď se na ty nové.
6) Na SS to jde jako illustrative editorial, ale je to docela přísné a ne vždy to vemou, je také dobré přečíst si manuály těch značek týkající se povolené reprodukce jejich loga.
TECHNIKA
1) DeepMeta na nahrávání na IS.
2) Žádný
Mám to jen jako koníčka, tak nahrávám jednou za pár týdnů, když na to mám chuť. Většinou se snažím po dokončení vše hned oklíčovat a nahrát, dřív jsem to dávala snad na 12 fotobank najednou, teď jenom na SS a když se mi to nahromadí, tak na IS, případně Fotolii, Dreamstime, 123rf, Bigstock a DepositPhotos. Jinde ty prodeje za moc nestály. Teď nějakou dobu asi zůstanu jen u SS a IS, možná Fotolie.
3) U fotek mám složky unfinished, to upload a uploaded a pak pár složek podle tématu a soubory normálně podle názvu takže třeba christmas5, salad3 etc., takže žádný moc systém, mám v tom bordel
Podobně u ilustrací.
4) Macbook Air 2013. Mám divnou myš, tak většinou pracuju jen s touchpadem a zadělávám si na karpální tunel.
Jak už jsme zmínila, fotobanky jsou jen můj koníček a ne hlavní zdroj příjmu, takže v tomhle ohledu asi moc rad neposkytnu, jsem tam teprve necelý rok a nahrávání nic moc. Zda tě to uživí strašně záleží na tom kolik jsi schopen nahrávat, jaká témata, v jaké kvalitě. Pokud potřebuješ hodně peněz co nejrychleji a nemáš zásobu starých fotek/ilustrací, doporučuju ze začátku dělat ty jednoduché věci typu cedule, nápisy, přáníčka, ikony, pozadí atd., která se dají snadno obměňovat a recyklovat a ve výsledku se většinou prodávají stejně jako ty propracované, které ti zaberou desetkrát tolik času. Hodně štěstí!