Bylo by asi zajímavé sdílet možnosti, jak a v čem všem se dají videa tvořit. Připsal bych své zkušenosti:
- Klasika, foťák s FullHD záznamem. Stativ (nebo alespoň položit foťák) bývá podmínkou. Může být nutné vypnout automatické ostření, jinak může nastat nežádoucí přeostřování např. když z centra obrazu zmizí sledovaný objekt. Sledovat pohybující se objekt vyžaduje už hodně kvalitní stativ, jinak je v obraze znatelné trhání pohybu. Při sledování objektu musí být vypnutý stabilizátor, jinak obraz plave.
- Timelapse video z FullHD záznamu. Nejdříve se natočí video jako běžné FullHD, pak se v programu zrychlí - typicky např.
nahrávka mraků, která se zrychlí pomocí VirtualDub. Když se záznam spojuje z více navazujících částí (aby se dosáhlo potřebné délky), musí se přepnout clona a čas na manuál, jinak by mezi částmi vznikl jasový skok. Např. - záznam mraků s výslednou délkou 60 sekund a se zrychlením 60x vyžaduje vstupní záznam 1 hodinu, ale protože foťák nahraje najednou jen 30 minut (kvůli omezení velikosti souborů na flash na 1 GB), musí se nahrávka spojit ze 2 částí.
- Timelapse video s časosběrem fotek. Lze tak vytvořit 4k video i na foťáku bez 4k videa. Vhodné na pomalé děje, typicky opět plynoucí mraky nebo rozvíjející se květ (zde už bývá problém s rovnoměrností osvětlení). Foťák by měl mít automatický časosběr. Ruční mačkání 800 fotek by ani tak nevadilo, jako to, že při zmáčknutí se foťák trochu pohne a v obraze by bylo znatelné trhání. Roztřesení lze trochu stabilizovat pomocí Deshaker ve VirtualDub nebo pomocí Motion blur.
- Generátor animací v TexiGen, lze i
4K videa.
- Flash animace. Lze portovat vektorovou grafiku z Illustratoru. Tohle bych viděl jako hodně perspektivní metodu 2D animace videí.
- 3D animace s Blenderem. V nejjednodušším případě pohybující se 3D objekty nebo průlet 3D krajinkou. Ale ještě zajímavější je částicový generátor (např. rozpad objektu na kousky), tam se už stává Blender bezkonkurenční.
- 3D
animace v PovRAY. PovRAY je především konzolový překladač, ke kterému může být doplněno vizuální rozhraní a případně i 3D modelete (MoRay). Je to ale už trochu spíše programování než vizuální tvorba, na dnešní dobu už je spíš zastaralý a lepší volbou je Blender.
- Poskládat
video z jednotlivých obrázků. Také v některých případech dobře použitelná metoda. Obrázky se do videa spojí pomocí VirtualDub. Snímky, které ze nemění, se buď rozkopírují na více snímků, nebo se ta část naimportuje do videa pod nižší rychlostí a pak se konverzí na vyšší rychlost snímky rozmnoží.
- 3D
video s Gemtree Peter nebo s jiným 3D programem. Vyžaduje už trochu znalost programování (tedy pokud se nepoužije už nějaký hotový program), ale velká výhoda je snadné rozpohybování objektů ve scéně, což by se v 3D modelovacích programech dost těžko řešilo (např. průchod před krajinkou plnou pohybujících se nepřátel). Případně lze poskládat
výstup z TexiGen s 3D animací Peter nebo
video s Petrem.
-
Jednoúčelový generovací program. Vygenerovat nějakou konkrétní animaci nakonec ani není moc velký problém, nějakým jednoduchým algoritmem. Tenhle simulátor zavaděče ZX Spectrum je ke stažení
zde.