To sú otázky na ktoré sa nedá jednoznačne odpovedať. Je tam spústa rozličných faktorov, ktoré rozhodujú o tom, aký postup zvoliť.
Tak napríklad, aká je veľkosť firmy ktorá je za pozadím e-shopu, ako si vážiš svoj čas, koľko si ochotná investovať do marketingu a podobne.
Firma so zavedeným, kamenným obchodom, ktorá si dá vytvoriť e-shop a pre ktorú "time is money" si SEO a marketing určite nebude robiť sama.
Ak je to ale len tvoj súkromný projekt, tak by som doporučoval sa aspoň u dotyčného špecialistu informovať, čo môže ponúknuť a za akú sumu. Ak to bude prijateľné pre tvoje finančné možnosti, tak je dobré si nechať urobiť u odborníka aspoň SEO a nejakú, základnú, marketingovú stratégiu.
Vlastné vedomosti sú ale na nezaplatenie. A ak je to len taký tvoj súkromný projekt, tak si asi nebudeš môcť dovoliť financovať odborníkov počas celej prevádzky e-shopu. Takže napokon je najlepšie sa mnoho vecí naučiť z vlastných chýb.
Inak dobré, marketingové kurzy sú aj od Googlu. A sú zadarmo.
https://learndigital.withgoogle.com/dig ... az/courses